zondag 5 augustus 2012

Een oude quilt en een idee

Quilten, ik heb het een hele tijd fanatiek gedaan. Dat was vooral in de periode dat mijn jongens op de basisschool zaten. 
Toen de jongste naar de middelbare school ging, ben ik buitenshuis gaan werken en op dat moment vrij abrupt gestopt met naaien en quilten. De laatste tijd begint het echter weer behoorlijk te kriebelen en ik heb het quilten weer zo'n beetje opgepakt. Er lagen nog een paar UFO's, die wil ik eerst afmaken.

Het is grappig om te zien dat het soort quilts dat gemaakt wordt, in die jaren toch wel is veranderd. Door de populariteit van Dear Jane en Nearly Insane zie je nu toch hele andere quilts verschijnen. Blijkbaar is zelfs zo'n oude handwerktechniek aan mode onderhevig :-)
Eén van mijn 'oudjes' vind ik zelf nog steeds mooi. Daarom wil ik jullie graag wat foto's van deze 'Mariners Compass quilt' laten zien.







Het grote compass in het midden is een Costa Rica Cartwheel, naar een patroon van Judy Mathieson. De andere compasses komen uit andere boeken en quiltsoftware. In de vier hoeken zitten a-symmetrische kompasrozen. In de ruimtes tussen de kompassen heb ik spinnenwebben gequilt. 

Het grappige is dat ik in die periode met kleuren voor quilts een heel andere smaak had dan qua kleuren voor mijn interieur. In huis is alles heel neutraal met veel natureltinten. Mijn quilts konden toen niet kleurig genoeg zijn. Ook mijn smaak is met de jaren veranderd, nu wil ik geen quilts meer in van die hele heldere en felle kleuren.

In de genoemde periode heb ik naast naailessen (9 jaar lang) ook nog 2 jaar quiltcursussen gegeven, gewoon bij mij thuis. Een van de cursussen van toen was 'Kleurenleer voor quilters'. Een paar jaar geleden heb ik de (zelfgemaakte) cursusboeken die ik over had verkocht via Marktplaats. Ik was ze toen zo kwijt. Blijkbaar zijn er veel quilters (en andere handwerksters!) die wat hulp kunnen gebruiken bij het kiezen van kleurcombinaties.
Dit bracht me op het idee om de cursus kleurenleer op mijn blog te zetten voor jullie. Nu heb ik de bestanden van het boek niet meer digitaal, dus die moet ik opnieuw maken. Daarom zal ik elke week een stukje van de cursus op mijn blog zetten. Er komt een apart tabblad waar alles op een rijtje staat en makkelijk is terug te vinden. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Het begin zeg je misschien 'ja, dûh... dat is wel hele simpele kennis van kleuren', maar dat is de basis, dus daar moet je maar even doorheen :-). De 'Goh, zo heb ik er nog nooit naar gekeken' momenten komen later in de cursus, beloofd!

Straks zal ik deel 1 gaan plaatsen. Als je suggesties of vragen hebt, laat het me weten.

Een fijn weekend nog.



Geen opmerkingen: