woensdag 21 november 2012

Patroon mooie oude merklap

Al een tijdje ben ik aan het rondneuzen naar patronen voor merklappen. Voor mijn 'Souvenir de ma vie' wil ik graag oude patronen gebruiken. Ik wil ook andere borduurtechnieken gaan uitproberen, maar kruissteekjes blijven altijd heel leuk om te doen. Al rondstruinend op Internet kwam ik een poosje geleden op het blog van Marcella terecht. Ik ben haar meteen gaan volgen, ze maakt prachtige werkstukken.

Marcella heeft vandaag op haar blog 'nuttig en fraai' prachtige foto's geplaatst van een oude merklap uit 1855. Deze merklap is van Barbara. Haar vriendin Dieuwke heeft de merklap uitgewerkt in een patroon. Daarover ga ik hier niet meer vertellen, je kunt er alles over lezen op Marcella's blog. Wat ik nog wel wil vertellen is dat Dieuwke het patroon via Marcella's blog beschikbaar stelt voor iedereen die het graag wil hebben. Daar was ik als de kippen bij natuurlijk :-)
Marcella heeft de merklap al geborduurd. Deze foto's komen, met haar toestemming, van haar blog. 
Wat zijn er toch veel super lieve handwerksters! Het is toch fantastisch dat Dieuwke hier zoveel tijd in gestoken heeft en dat ze het zomaar beschikbaar stelt!
Ik kan bijna niet wachten om aan deze merklap te beginnen :-)

Veel handwerkplezier!




7 opmerkingen:

Anoniem zei

dat is kei lief van haar nou en of...ziet er mega mooi uit ook, kan niet wachten om jou vorderingen te gaan zien
lieve groet jenneke

marcella zei

Leuk logje, Paula, dank je wel! Ik zal het doorsturen naar Dieuwke, dat zal ze leuk vinden.
succes met je Souvenir de ma Vie. Heb je al een en ander te showen?

marion zei

inderdaad heel attent van haar, veel plezier met het borduren

Hobbyrita zei

Mooie merklap en leuk dat Dieuwke het patroon met ons deelt. Maar eigenlijk vind ik de kleuren en het patroon nog redelijk modern, paula. Ik heb ergens sites waar oude patroontjes opstaan en zal ze voor jou eens zoeken en doorsturen :)
Dan weet je niet meer wat eerst te maken, dat kan ik je verzekeren!
Groetjes en veel plezier ermee, Rita.

marcella zei

@Rita, het origineel is gemaakt in 1855 en de kleuren benaderen zo goed als mogelijk die van het origineel. Goed mogelijk dat jij dit 'modern' vindt ogen maar het is toch geenszins een moderne lap; hij is 157 jaar geleden zo gemaakt door de betovergrootmoeder van degene die het origineel nu in bezit heeft. Omdat Dieuwke de originele lap goed heeft kunnen bekijken, de merklap is in bezit van een goede vriendin van haar was het ook mogelijk om de kleuren zo nauwkeurig mogelijk erbij te zoeken. De (oude)lap is inderdaad erg kleurig en 'fris', zeker voor die tijd.

Dirkje Spreeuw zei

Ik ben reuze nieuwsgierig naar die sites, Rita! Hoe meer oude patroontjes hoe beter, haha.
Groetjes,
Paula

Anoniem zei

leuk logje!!
Ik vind het altijd heel bijzonder dat dingen die een tijdje niet "in" waren nu weer hun verhaal vertellen. En dat er een nieuwe genenratie enthousiaste mensen ermee aan de slag gaan.
groet Rian